İdrar Kaçırma (Üriner İnkontinans)

• Açıklamalar

İdrar Kaçırma (Üriner İnkontinans)

Genelde yaşlılarda ya da çocuklarda görüldüğü düşünülen İdrar Kaçırma aslında birçok sebebe bağlı olarak her yaş grubunda ortaya çıkabilmektedir. Mesane kaslarının kontrolünün zayıflaması, sinirsel bozukluklar, yaşlanma gibi birçok sebebe bağlı oluşan İdrar Kaçırma nedir ? Neden olur ? Nasıl tedavi edilebilir ? gibi sorularınızın cevaplarını yazımızın devamında bulabilirsiniz.

İdrar Kaçırma (Üriner İnkontinans) Nedir?

Üriner İnkontinans ya da halk arasında bilinen adıyla İdrar Kaçırma çeşitli sebeplere bağlı olarak idrarın sızması, tutulamaması durumudur. Genelde doğum, yaşlılık, nörolojik rahatsızlıklar gibi sebeplerle ortaya çıktığı düşünülse de her yaşta görülebilmektedir. Kişinin mesane kaslarının zayıflaması ile idrarır tutulamaması durumu olan İdrar Kaçırma, günümüzde tedavi edilebilen sorunlardan biridir.

Genelde kadınlarda erkeklerden daha sık görülen İdrar Kaçırma kişinin yaşam kalitesini oldukça düşürür ve mental olarak da problemlere yol açar. Kişiler genelde bu durumu utanılacak bir durum olarak görür ve tedaviden kaçınır.

İdrar Kaçırma ve Tipleri

İdrar kaçırma oldukça farklı sebeplerle ortaya çıkabildiği gibi farklı tipleri de bulunmaktadır. İdrar Kaçırma tiplerini sizin için sıraladık:

• Stres Tipi İdrar Kaçırma: Öksürme, hapşırma, gülme, aniden ayağa kalkma sırasında; spor yaparken ya da ağır eşya kaldırırken oluşan istemsiz idrar kaçırma durumudur.
    Bu aktiviteler sırasında, idrar torbası içindeki basınç artar. İdrar  tutmayı sağlayan kaslarınız (pelvik taban kasları) artmış mesane basıncına karşı koyamazlar ve idrar kaçırma meydana gelir
  • Sıkışma Tipi İdrar Kaçırma: Aniden ve oldukça şiddetli gelen sıkışma hissiyle birlikte tuvalete yetişememe sonucunda idrar kaçırma durumudur. Pelvik taban kasları zayıf olmamasına rağmen mesane kaslarının aşırı aktif olması sebebiyle idrar kaçırma yaşanır.
  • Karışık tipte idrar kaçırma (mikst tip): Hem sıkışma hem de stres idrar kaçırmanın birlikte görüldüğü durumdur.

İdrar Kaçırma Neden Olur?

Üriner inkontinans ya da bilinen adıyla İdrar Kaçırma birçok sebebe bağlı olarak ortaya çıkar. Kadınlarda erkeklere göre daha sık görülen bu durumun ortaya çıkmasındaki sebepleri şöyle sıralayabiliriz:

• Cinsiyet: İdrar kaçırma kadınlarda erkeklere göre daha fazla görülür.
  • Yaş: Yaşın ilerlemesi özellikle menapoz dönemi İdrar Kaçırma ihtimalini arttırır.
  • Doğum yapma: Kadınlarda doğum sayısının fazla olması mesane kaslarını zayıflatarak idrar kaçırma probleminin ortaya çıkmasına sebep olabilir.
  • Hamilelik: Hamilelik mesane kontrolünü ve basıncı arttıracağından idrarı tutmayı oldukça zorlaştırır.
  • Obezite: Fazla kilolar ve obezite de idrar tutma konrtolünü zayıflatabilir
  • Sigara, alkol, kafein gibi maddelerin fazla alınımı: Zararlı maddelerin kullanımının artması idrar kaçırma riskini arttırmaktadır.
  • İdrar Yolu Enfeksiyonu: İdrar yolu enfeksiyonları sık idrara çıkmayı arttırarak idrar tutmayı zorlaştırır
  • İlaç kullanımı: Bazı ilaçların yan etkisi olarak idrar kaçırma görülebilir.
  • Kabızlık: Kabızlık yani konsipitasyon idrar tutmayı zorlaştırabilen faktörlerdendir.
  • Pelvik taban sorunları: Pelvik kaslardaki zayıflama mesana kontrolünü zayıflatarak idrar kaçırmaya sebep olmaktadır.
  • Prostat sorunları: Erkeklerde prostat problemleri yapacağı basınçtan dolayı mesane kontrolünü zayıflatabilir.
  • Kronik hastalıklar: Diyabet, İnme, MS gibi nörolojik sorunlar da mesane kontrolünde sorunlara yol açarak idrar kaçırmaya sebep olabilir

İdrar Kaçırma ve Belirtileri

İdrar kaçırma, idrarın mesane içinde tutulamaması ve sızdırılması durumudur. Çeşitli sebeplere bağlı olarak ortaya çıkabilen İdrar Kaçırma yanma, öksürme, hapşurma gibi durumlarda daha sık görülebilir. İdrar Kaçırma sorununuz olup olmadığını aşağıdaki maddelerle kendinizi değerlendirerek belirleyebilirsiniz:

• Ani ve sık gelen idrar ihtiyacı
  • İdrar tutma ve mesane kontrolünde zorlanmalar
  • Gece idrar kaçırma
  • Egzersiz, fiziksel aktivite sırasında idrarı tutamama, tutmak zorlanma hali

İdrar Kaçırma Tanısı Nasıl Konur?

İdrar Kaçırma tanısı için aslında hastanın idrarını tutamama şikayetleri yeterlidir. Ancak bunun bir hastalık haline geldiği kararına varabilmek için bazı testler yapılabilmektedir:

• İdrar tahlili: Hastadan idrar tahlili alarak idrar yolu enfeksiyonu olup olmadığı kontrol edilir
  • Takip: Hastanın idrara çıkma sıklığı, ne kadar idrar çıkardığı, idrar tutamamanın yaşanma sıklığı gibi veriler not alınmalı
  • İdrar yolunun incelenmesi: Mesane ve idrar yolununun cihazlar yardımı ile incelenmesiyle tanı koyulabilmektedir.
  • Mesane ölçümleri: İdrardan sonra mesanede kalan idrar miktarı analiz edilir

İdrar Kaçırmanın Sağlık ve Sosyal Yaşam Üzerindeki Etkileri

İdrar Kaçırma günümüzde birçok kişide görülebilen, nedeni tespit edilerek tedavisi yapılabilen, günlük yaşamı ise tedavi edilmediği takdirde oldukça zorlaştıran bir durumdur. Birçok farklı sebepten ortaya çıkabilen, mesane kaslarındaki kontrolün zayıflamasıyla oluşan bu durum; kişinin hem hijyensel olarak fiziksel sağlığını hem de ortaya çıkardığı olumsuzluklar nedeniyle mental sağlığını tehdit etmektedir.

Çoğu insan İdrar Kaçırmanın utanılacak bir durum olduğunu düşünerek tedavi almaktan çekinmektedir. Bu durum tedavi edilmediği sürece de psikolojik olarak onları olumsuz etkilemekte, depresyon ve anksiyete gibi hastalıklara itmektedir.

İdrar Kaçırma ve Tedavisi

İdrar Kaçırma tedavi edilebilen bir hastalıktır. Mesane kontrolünün çeşitli sebeplerle zayıflamasıyla ortaya çıkan bu durumda; çeşitli tedavi yöntemleri ile Üriner İnkontinans tedavi sağlanabilmektedir. Robotik Rehabilitasyon Merkezi'mizde sunduğumuz tedavi hizmetlerini şöyle açıklayabiliriz:

• Egzersizler: İdrar Kaçırma tedavisinde fiziksel aktivitenin önemi büyüktür. Özellikle pelvik taban kaslarını da içeren güçlendirme egzersizleri uygulanmalıdır.
  • Mesane Eğitimi: Hastaya mesane eğitimi çalışmaları uygulanarak İdrar Kaçırma önlenmeye çalışılır
  • Diyet: Bazı hastalarda İdrar Kaçırma sebebi Şeker Hastalığı gibi kronik hastalıklar olabilir. Bu nedenle İdrarı azaltacak ve hastalığı kontrol altında tutacak bir beslenme uygulanması gerekir.
  • Pelvik Taban Egzersizleri: İdrar Kaçırma'nın en temel nedeni Pelvik taban kaslarının zayıflığıdır. Bu nedenle Kegel Egzersizleri de denilen pelvik taban egzersizleri uygulanarak mesane kasları güçlendirilir ve mesane kontrolü iyileştirilir.
  • EMG - Biofeedback: Pelvik taban kaslarının emg-biyofeedback cihazı ile güçlendirilmesi idrar kaçırma tedavisinin başarısını arttırmaktadır.   Bu sayede; hasta pelvik taban  kaslarını belirleyebilmeyi ve seçici olarak  kullanabilmeyi öğrenir. Tedavi, haftada 3 kez olmak üzere 6-8 hafta olarak planlanır. Hastanın tedaviye uyumu, motivasyonunun yüksek olması, tedaviye düzenli olarak gelmesi tedavinin başarısı için olmazsa olmazdır.

Robotik Rehabilitasyon Merkezi'miz ve İdrar Kaçırma Tedavisi

Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak İdrar Kaçırmanın ciddi bir sorun olabileceğini ve hastalarımızın hayatını nasıl etkileyecebileceğini biliyoruz. Ayrıca her hastanın sürecinin ve semptomlarının farklı olduğunun farkındayız. Bu nedenle Merkezimiz ekibi olarak bireysel ve bütüncül tedavinin önemini vurguluyor, her hastamızla özel olarak ilgileniyoruz. Unutmayın, İdrar Kaçırma tedavi edilebilen bir sorundur.

İdrar Kaçırma için ne yapılmalı?

İdrar Kaçırma normal bir durum değildir. Altındaki sebebin araştırılması, bu sebebin ortadan kaldırılması gerekir.

İdrar Kaçırma tedavi edilir mi?

Evet, sebebine bağlı olarak sorunun ortadan kaldırılması ile İdrar Kaçırma rahatlıkla tedavi edilebilir. Özellikle bu alanda uygun fizyoterapistlerden Pelvik Taban Egzersizleri öğrenilebilir.

Kadınlarda idrar kaçırma normal midir?

Kadınlarda daha sık görülen idrar kaçırma normal bir durum değildir. Sorunun sebebinin bulunarak tedavi edilmesi gerekir.

İdrar Kaçırma için hangi doktora gitmeliyim?

İdrar Kaçırma için üroloji bölümüne gidilmelidir.

Bize Ulaşın

Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak İdrar Kaçırma probleminin her yaşta görülebildiğinin farkındayız. İdrar Kaçırma herkes için ciddi sorunlar teşkil eden, sosyal hayatı da oldukça olumsuz etkileyen bir durumdur.

Merkezimizde İdrar Kaçırma için elektroterapi, EMG-biofeedback, Pelvik Taban Egzersizleri gibi tedavi yöntemleri sunulmakta; her hastamız için özel değerlendirme ve tedavi yöntemi belirlenmektedir.

Sizler de İdrar Kaçırma şikayetleriniz için web sitemiz ya da telefon numaramız aracılığıyla bize ulaşabilir ve bilgi alabilirsiniz. Unutmayın, İdrar Kaçırma (Üriner İnkontinans) tedavi edilebilen bir durumdur.

'İdrar Kaçırma (Üriner İnkontinans)' tedavimizden yararlanmak veya randevu oluşturmak için bizimle iletişime geçebilir yada randevu al formunu doldurabilirsiniz.

Randevu Talebi Oluşturun