Ortopedik Ve Rehabilitasyon

Total Eklem Protezleri
Protez düşünülen hastalarda eklemler ağrı ve kısıtlılık nedeniyle az kullanılır. Bunun sonucunda o eklemi çalıştıran kaslarda güçsüzlük gelişir. Eğer hasta operasyondan önce Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon programına alınırsa, sertleşmiş dokular gevşer, eklem hareket açıklığı artar, kaslar güçlenir. Bu durum protezin takılmasından sonraki iyileşme sürecinde hastaya çok fayda sağlar.
Protez takılırken ameliyat sırasında pek çok kas, tendon, bağ doku ve damar kesilir. Operasyondan sonra eklem şiş, ağrılı ve kısıtlıdır. Takılan protezi ve o eklemi etkili kullanabilmenin en iyi yolu, operasyon sonrası başlanılacak Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon programıdır. Protezin ömrü, normale yakın kullanımı ve stabilitesi operasyon sonrasında hastanın eklem hareketlerinin açılmasına ve kasların eski gücüne dönmesine bağlıdır. Fizik Tedavi uygulamaları ve kullanılacak bazı cihazlarla hastanın ağrı ve ödemi giderilir. Uygulanacak egzersiz programı ile hareket kısıtlılığı açılır, kaslar güçlendirilir. Cerrahisine kadar mükemmel yapılmış olursa olsun, protez takıldıktan sonra kullanılamayan bir eklem tıbben başarısızlıktır. Bu yüzden her türlü protez uygulamasında protez öncesi ve sonrası Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon hayati önem taşır.

Çapraz Bağ Yaralanmaları
Günlük hayatta oldukça sert hareketlere ve zorlanmaya maruz kalan diz eklemi vücudumuzdaki en önemli eklemlerdendir.Bu eklemi oluşturan kemikler 4 tane çok sağlam bağ ile birbirine bağlanmıştır.Bunların 2 tanesi iç ve dış yanlarda, biri önde diğeri de arkadadır.Önde ve arkada bulunanlar çapraz şekilde kemiklere yapıştığından "ön ve arka çapraz bağ" adını alırlar. Bu çok sağlam bağlar bazı beklenmedik durumlarda sert darbeler aldığında özellikle de dizin kendi etrafında dönmeye zorlanmasıyla yırtılabilir veya zedelenebilir. Bu yırtıklar kısmi veya tam olabilir. Kısmi yırtıklar gerekli tedavileri uygulayarak bir süre sonra ameliyatsız düzelebilirler. Tam yırtıklar ise ameliyatsız iyileşemezler. Aktif sporcu olmayan kişilerde ameliyat öncesi medikal tedavi ve Fizik Tedavi imkanlarını denemekte fayda vardır. Aktif sporcular ise yırtık teşhisi ile birlikte ameliyat olmalıdırlar.
Hastalara ameliyat öncesi veya sonrası uygulanacak Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon programı, kasların güçlenmesi elastikiyetin artırılması ve eklem hareket açıklığının kazanılması için çok önemlidir. Hastanın en kısa sürede eski yaşantısına dönmesi ve dizini fonksiyonel olarak kullanabilmesi programın başarısına bağlıdır.
Menisküs Yırtığı
Menisküsler diz eklemimizin önemli parçalarıdır. Kemik yüzeylerin uyumunu sağlarlar. Menisküs yırtıklarında ağrı ani ve şiddetlidir. Diz şişer bazen kilitlenebilir. Diz şişliğinin giderilmesi için soğuk uygulama, elevasyon ve bandajlama gerekebilir. Şişlik geçtikten sonra egzersiz ve sıcak uygulamaya geçilebilir. Semptomlar geçmezse cerrahi endikasyon doğar.
Spor Sakatlıkları
Spor aktiviteleri sırasında oluşabilen sakatlanmalardır. Aktif sporcularda olabileceği gibi normal kişilerin de oldukça sık karşılaştığı problemlerdir. Aşırı yüklenme, ısınma hareketlerinin yapılmaması veya ters hareket sonucu gelişebilirler. Ağrı ve şişliğin giderilmesi, eklem hareketinin tekrar kazanılması ve kas gücünün önceki seviyeye çıkarılması esastır. Bu amaçla çeşitli elektroterapi yöntemleri ve egzersiz programları uygulanır. Özellikle aktif sporcularda erken dönemde başlanılacak Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon tekrar spora dönüş için çok önemlidir.
Travma Sonrası
Kırık-Çıkık Ve Yumuşak Doku Hasarları
Trafik kazaları, iş kazaları, ev kazaları, adli olaylar gibi pek çok sebeple vücudumuzdaki kemik dokuların bütünlüğü bozulabilir. Aynı şekilde yumuşak doku hasarı gelişebilir. Bu travmalar sonrasında yapılacak cerrahi müdahalenin veya alçılama gibi konservatif uygulamaların, eklemlerde kısıtlılık ve kas gücünde azalma gibi sonuçları doğabilir. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon programında uygulanacak elektroterapi uygulamaları ve egzersizler ile kısıtlılıkların giderilmesi kas gücünün geri kazanımı hedeflenir. Kişinin işine, evine, okuluna kısacası eski yaşantısına hızla geri dönebilmesi için Fizik Tedavi çok önemlidir.