Parkinson Hastalığında Fiziksel Terapinin Rolü: Denge ve Koordinasyon Egzersizleri

Parkinson sadece vücudun hareket kabiliyetini etkilemez. Birçok parkinson hastasında denge kayıpları ve koordinasyon bozuklukları görülür ve günlük hayat parkinson hastaları için zorlaşır. Fiziksel Terapi ya da Fizik Tedavi günümüzde parkinson hastalığının tedavisinde en etkili yöntemdir.

İlerleyici ve ne yazık ki kesin bir tedavisi bulunmayan Parkinson Hastalığında semptomları azaltmak için Fizik Tedavi uygulanmaktadır. Peki Parkinson nedir ? Nasıl kontrol altına alınır ? Fizik Tedavi Parkinson’da nasıl görev alır ? Bu gibi sorularınızın cevapları için yazımızın devamına göz atabilirsiniz.

Parkinson Hastalığı Nedir?

Parkinson yıllardır sıkça karşılaştığımız, ilerleyici bir nörolojik rahatsızlıktır. Kesin bir tedavisi bulunmayan Parkinson, kişinin dopamin seviyesindeki bozukluklardan ortaya çıkmaktadır. Genelde eldeki titremelerle ortaya çıkan Parkinson hastalığı tedavi edilemese semptomların yavaşlatılması ve kontrol altına alınması mümkündür.

Parkinson Neden Ortaya Çıkar?

Beyindeki dopamin seviyelerindeki bozulmalar sonucu ortaya çıktığı düşünülen Parkinson’un ortaya çıkmasında birçok risk faktörü olduğu bilinmektedir. Özellikle erkeklerde daha sık görülen Parkinson hastalığı, boksörlerde, sigara içenlerde, yaşlılarda ve ailesinde parkinson hastalığı görülen kişilerde daha sık görülmektedir.

Parkinsonda Evreler Nasıldır ?

• Evre 1: İlk evre olarak bilinir, hastalık yeni yeni fark edilir. Elde hafif titremelerle kendini belli eder, hafif yürüyüş bozuklukları görülebilir.
  • Evre 2: Titreme ve semptomlarda artış, hastalık belirtilerinin artık daha belirgin görüldüğü evredir. Yürüme bozukluğu daha net olarak görülür.
  • Evre 3: Hastalığın ilerlemeye başladığı görülen üçüncü evrede belirtiler oldukça belirgindir.Belirgin yürüme bozukluğu, denge kaybı, düşmeler sık görülmeye başlar. Hastanın hayatı oldukça zorlaşmıştır.
  • Evre 4: Son evre olarak bilinir. Hastalık en ciddi zamanlarını yaşıyordur. Tüm belirtiler ağırlaşmış, denge kaybı, yürüme kaybı, hareketlerin yavaşlaması artmıştır. Hasta yatağa bağımlı ve tekerlekli sandalyeye bağlı hale gelebilir. Bağımsızlık azalmıştır.

Parkinson Hastalığının Belirtileri

Parkinson genelde ileri yaşlarda ortaya çıkan, ilerleyici ve tedavisi olmayan bir nörolojik hastalıktır. Fizik Tedavi ile semptomları yavaşlatılabilen Parkinson hastalığının belirtilerini şöyle sıralayabiliriz:

Titreme: Genelde el, parmak ve çenede titremeler görülür.

Bradikinezi: Hareketlerde belirgin yavaşlama ve duraksamalar görülür.

Kaslarda sertlik: Esneklik kaybı ve kaslarda sertleşme görülür.

Denge sorunları: Birçok parkinson hastasında hastalığın ilerlemesi ile birlikte denge problemleri ortaya çıkabilir

Postür sorunları: Hastalar genelde öne eğik, kambur bir duruş sergiler

Parkinson Hastalığında Tanı Nasıl Konulur ?

Parkinsonda kan testi, MRI cihazı ile görüntüleme ile tanı konulabilse de genelde hastanın şikayetlerinin dinlenmesi ve belirtiler tanıda öncelik olarak görülür.

Fiziksel Terapinin Parkinson Hastalarındaki Yeri

Parkinson, beyindeki dopamin seviyelerinde oluşan bozukluklar sonucuyla ortaya çıkan ilerleyici ve tedavisi olmayan bir nörolojik hastalıktır. Parkinsonun tedavisi olmamasına rağmen güçsüzlük, hareket yavaşlığı, denge kayıpları, koordinasyon bozuklukları ve postür sorunları Fiziksel Terapi ile düzeltilebilir ya da hastalığın ilerleme hızı yavaşlatılabilir. Böylelikle kişinin günlük yaşamdaki bağımsızlığı desteklenmiş olur.

Denge ve Koordinasyon Egzersizleri: Parkinson Tedavisinde Anahtar Rol

Denge ve koordinasyon egzersizleri, Parkinson hastalarında kaba ve ince motor becerileri geliştirmek için önemlidir.Hastalığın ilerlemesi ile bu beceriler zayıflayacak ve hastanın dengesi günden güne zayıflayacaktır.Bu nedenle denge ve koordinasyon egzersizlerinin tedavi programlarına eklenmesi tedavide anahtar rol oynayacaktır.

Parkinson Hastalığında Kas Gücünü Artıran Egzersizler

Parkinson ilerledikçe kas gücünde azalmaya ve hareketlerde yavaşlamaya sebep olan bir nörolojik hastalıktır. Bu nedenle kas gücünün arttırılması için kuvvet egzersizlerine önem verilmelidir. Tolere edilebildiği ölçüde direnç ve ağırlık uygulaması kuvvet egzersizlerinin etkinliğini arttıracaktır.

Parkinson Hastalığı Tedavisinde Yeni Teknolojilerin Rolü

Parkinson’da teknolojinin gelişmesi ile yeni tedavi yöntemleri ortaya çıkmaya başladı. Bazı teknolojik ortezler sayesinde titremelerin azaltılabildiği görülmüştür. Aynı zamanda Derin Beyin Stimülasyonu yöntemiyle beyin içine elektriksel uyarılar düzenlenerek motor semptomlar hafifletilebilmektedir.

Parkinson Hastaları İçin Günlük Egzersiz Rutinleri

Parkinson’da günlük egzersiz yapmak semptomların hafifletilmesinde büyük rol oynar. Yürüyüş gibi aerobik aktivitelerin yanında, denge ve kuvvet egzersizlerine de önem vermek güçsüzlük ve denge bozukluğu gibi semptomların hafifletilmesini sağlayacaktır.

Merkezimizin Farkı ve Ücretsiz Fizik Tedavi

Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak parkinsonda fizik tedavinin önemini biliyoruz. Her hastanın farklı olduğunu ve her hastanın sürecinin özel ilerlediğini ve her hasta için bireysel şekilde çalışılması gerektiğinin farkındayız. Bu nedenle her hastamız için bireysel programlar hazırlıyor, onlarla özel olarak ilgileniyor ve tedavilerinin takibini yapıyoruz.

Bize ulaşın!

Parkinson zorlu ve yorucu bir hastalıktır. Ancak fizik tedavi ile parkinson hastalarının hayatı kolaylaştırılabilir. Bilgi ve randevu almak için web sitemiz üzerinden ya da telefon numaramızdan bize ulaşabilirsiniz. Sağlıklı günler dileriz!

SIKÇA SORULAN SORULAR

Parkinson hastalığı neden olur ?

Parkinson hastalığının beyindeki dopamin seviyelerindeki bozulmalar nedeniyle ortaya çıktığı düşünülmektedir. Parkinson ilerleyici ve tedavisi olmayan, birçok belirtiyle ortaya çıkan bir hastalıktır. Tedavisi olmasa da semptomların fizik tedavi ile hafifletilmesi mümkündür.

Parkinson hastalığına yakalanma riski kimlerde daha yüksektir?

Parkinson hastalığına yakalanma riski erkeklerde, boksörlerde, sigara içenlerde ve genetik yatkınlığı olan, ailede parkinson öyküsü bulunan kişilerde daha yüksektir.

Parkinsonun erken belirtileri nelerdir?

Parkinsonun erken belirtileri genelde ellerde titremeler ile başlamaktadır. Bunun takibinde kas güçsüzlükleri, hareket yavaşlıkları görülebilir.

Maske yüz nedir ?

Parkinson hastalarında mimik kaslarının etkilenmesi ile ifadesiz, donuk bir yüz ifadesi oluşmaya başlar. Bu yüz ifadesi maske yüz olarak adlandırılır.

Parkinson önlenebilen bir hastalık mıdır?

Hayır, ne yazık ki parkinson önlenebilir bir hastalık değildir. Ancak risk faktörlerinden uzak durmak yakalanma riskini azaltabilir.

Parkinson hastaları iyileşir mi?

Parkinson tedavisi olmayan ilerleyici bir hastalıktır. Hasta iyileşemese de semptomlar azaltılabilir ya da en azından hastalığın ilerleme hızı yavaşlatılabilir.

Parkinsonda hasta yatalak kalır mı?

Parkinson hastalığının ileri evrelerinde hastalarda yatalak kalma riski bulunmaktadır. Bu nedenle erken tedaviye başlamak hastalığın ilerleme hızını yavaşlatacaktır.

Parkinson sadece yaşlılarda mı görülür?

Hayır, parkinson hastalığı genç yetişkinlerde de görülebilir ya da daha erken yaşlarda erken başlangıçlı parkinson olarak kendini gösterebilir.