Parkinson Hastalarında Fiziksel Aktivitenin Önemi

Beyinde dopamin seviyelerindeki düşme ile ortaya çıktığı düşünülen ve ilerleyici bir nörolojik hastalık olan Parkinson, oldukça ciddi belirtileri olan ve günlük hayatı zorlaştıran bir durumdur. Peki nedir bu parkinson ? İlerler mi ? Merak ettikleriniz ve daha fazlası için yazımızın devamına göz atabilirsiniz.

Parkinson Nedir ?

Parkinson beyindeki dopamin seviyelerinin düşmesine sebep olan, ilerleyici ve titreme, hareket yavaşlığı, kas güçsüzlüğü gibi belirtileri olan bir nörolojik hastalıktır. Henüz tam olarak tedavisi olmayan parkinson özellikle yaşla riski artan, zamanla ilerleyen, günlük yaşamı oldukça zorlaştıran bir durumdur.

Parkinson Neden Olur?

Henüz tam olarak kesin nedeni bilinmeyen parkinson, beyindeki dopamin seviyelerindeki düşme ile ilişkilidir.

Parkinson Belirtileri Nelerdir?

İlk belirtilerinden biri olan titreme ve hareketlerde yavaşlık ile bilinen parkinson belirtilerini şöyle sıralayabiliriz:

Titreme: Tremor da denilen, özellikle ellerde oluşan titremeler görülür

Bradikinezi: Hareketlerde yavaşlama olarak adlandırılan bradikinezi durumu oluşur.

Motor becerilerde zayıflık: Özellikle elin ince motor becerilerinde zayıflama görülür

Mikro yazı: Kişinin el yazısında küçülmeler başlar

Maske yüz: Bir duygu ve anlam ifade etmeyen, maske yüz denilen yüz ifadesi ortaya çıkar

Kas güçsüzlüğü: kas gücünde azalmalar görülür

Denge kaybı: Kişide denge ve koordinasyon sorunları oluşur

Yürüme bozukluğu: Yürüme bozuklukları ve yürümede zorluk görülür

Postür bozukluğu: Daha çok kambur oluşturan bir postür ortaya çıkmaya başlar

Parkinson İçin Risk Faktörleri Nelerdir?

Yaşlanma ile riski artan Parkinson’un, Boks sporu yapanlarda, ailesinde parkinson bulunanlarda ve sigara, alkol, kimyasal maddelere maruz kalanlarda daha sık görüldüğü bilinmektedir.

Parkinsonda Evreleme

• Evre 1: İlk evre olarak bilinir, hastalık yeni yeni fark edilir. Elde hafif titremelerle kendini belli eder, hafif yürüyüş bozuklukları görülebilir.
  • Evre 2: Titreme ve semptomlarda artış, hastalık belirtilerinin artık daha belirgin görüldüğü evredir. Yürüme bozukluğu daha net olarak görülür.
  • Evre 3: Hastalığın ilerlemeye başladığı görülen üçüncü evrede belirtiler oldukça belirgindir.Belirgin yürüme bozukluğu, denge kaybı, düşmeler sık görülmeye başlar. Hastanın hayatı oldukça zorlaşmıştır.
  • Evre 4: Son evre olarak bilinir. Hastalık en ciddi zamanlarını yaşıyordur. Tüm belirtiler ağırlaşmış, denge kaybı, yürüme kaybı, hareketlerin yavaşlaması artmıştır. Hasta yatağa bağımlı ve tekerlekli sandalyeye bağlı hale gelebilir. Bağımsızlık azalmıştır.

Parkinson Tanısı Nasıl Koyulur?

Genelde hasta hikayesi ve fiziki muayene yeterli olmakla birlikte bt, mr gibi görüntüleme yöntemleri ile de tanı koyulabilmektedir.

Parkinson ve Tedavisi

Parkinson, beyindeki dopamin seviyelerindeki düşme ile ortaya çıkan ilerleyici bir nörolojik bozukluktur. Parkinson hastalığında tedaviler ilaç tedavisinin yanı sıra Fiziksel Terapi ile de sağlanmakta, erken tedaviye başlamak hastalığın belirtilerini geciktirecek ya da en azından kontrol altına alacaktır.

Parkinsonda Fizik Tedavi ve Rehabilitasyonun Önemi

Birçok hastalıkta olduğu gibi Parkinson’da da fizik tedavinin önemi tartışılamaz. Hastanın kas güçsüzlüğü, yürüme sorunları, ince motor becerilerindeki kayıplar nedeniyle hastanın semptomlarına yönelik çalışmalar yapılmalı; her hastanın özel tedavi programı çizilerek belirtiler yavaşlatılmaya ve kontrol altına alınmaya çalışılmalıdır.

Parkinsonda Ergoterapinin Önemi

Parkinson ellerdeki titreme, hareket yavaşlığı gibi sebeplerle ince motor becerileri de ciddi anlamda olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle ergoterapi çalışmaları ile kişinin ince motor becerileri desteklenebilir ve iyileştirilebilir.

Fiziksel Aktivite ile Parkinson Belirtilerini Azaltma

Parkinson titremeler, kas güçsüzlüğü, yürüme bozukluğu, denge sorunları, hareket yavaşlığı gibi sorunlara yol açan ilerleyici bir hastalıktır. Bu nedenle güçlendirici, denge ve koordinasyon egzersizleri ile hastanın bu belirtileri azaltılabilmekte; ince motor becerileri geliştirilebilmektedir.

Parkinson Hastaları İçin Günlük Egzersiz Rutinleri

Parkinson ilerleyici ve ciddi bir hastalıktır. Kişinin günlük yaşamındaki bağımsızlığını ciddi anlamda olumsuz etkileyen, günlük aktiviteleri bile zorlaştıran bir durumdur. Bu nedenle Parkinson için günlük olarak kas güçlendirme, denge ve koordinasyon çalışmaları yapma, yürüme çalışmaları kişinin bağımsızlığını arttıracak ve ciddi fayda sağlayacaktır.

Fiziksel Aktivitenin Parkinson Hastalığındaki Rolü

Fiziksel aktivite kas güçlendirmekten denge problemlerinin çözümüne kadar birçok alanda etkisi önemli bir faktördür. Parkinson kas güçsüzlüğü, titreme, denge kaybı, hareket yavaşlığı gibi belirtilerle ön plana çıkmaktadır. Bu nedenle fiziksel aktivite ile Parkinson hastalarının belirtileri azaltılarak hastalık kontrol altına alınabilmektedir.

Merkezimizin Parkinson Tedavisinde Farkı

Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak bireysel ve bütüncül tedavinin önemini biliyor ve vurguluyoruz. Her hastanın semptomlarının ve tedavi sürecinin farklı olduğunu biliyor ve bu nedenle her hastamıza bireysel ve özel tedavi programları çiziyoruz.

Parkinsonun birçok alanda takip edilmesi gereken bir durum olduğunu biliyor ve hastalarımız ve ailelerini her anlamda destekliyoruz. Parkinson kesin tedavisi olmasa da kontrol altına alınabilen bir hastalıktır.

Bize ulaşın!

Parkinson sürecinin her hasta için zor ve uzun bir süreç olduğunu biliyoruz. Bu yüzden Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak uzman ve deneyimli hekimlerimiz, fizyoterapistlerimiz ve sağlık kadromuz ile sizlerin hizmetindeyiz. Parkinson tedavilerimiz ve yatılı fizik tedavi hizmetlerimiz hakkında bilgi almak için web sitemiz ya da telefon numaramızdan bize ulaşabilirsiniz!

SIKÇA SORULAN SORULAR

1. Parkinson hastalığı nedir?

Parkinson, merkezi sinir sisteminin kronik ve progresif bir hastalığıdır. Hareket kontrolü ile ilgili sorunlara neden olur.

2. Parkinson hastalığının belirtileri nelerdir?

Titreme, kas sertliği, yavaş hareketler ve denge kaybı gibi belirtiler görülebilir.

3. Parkinsonun kesin nedeni nedir?

Parkinsonun kesin nedeni bilinmemekle birlikte genetik faktörler, çevresel etkenler ve yaşlanma sürecinin rol oynadığı düşünülmektedir.

4. Parkison hastaları için en uygun tedavi yöntemi nedir?

Tedaviye genellikle ilaçlarla başlanır ancak bazı durumlarda cerrahi müdahale de gerekebilir. Genelde fizik tedavi ile süreç devam ettirilmektedir.

5. Derin beyin stimülasyonu nedir ve Parkinson tedavisinde nasıl kullanılır?

Derin beyin stimülasyonu, titreme ve diğer semptomları kontrol altına almak için beynin elektriksel uyarımını sağlayan bir cerrahi prosedürdür.

6. Egzersiz parkinson hastalarına nasıl yardımcı olabilir?

Egzersiz, kas gücünü artırabilir, dengeli hareketleri teşvik edebilir ve fiziksel esnekliği geliştirebilir; bu da parkinsonlu bireylerde semptomların azaltılmasına yardımcı olabilir.

7. Günlük yaşamda parkinsonlu bireylere nasıl yardım edilebilir?

Onlara pratik destek sağlamak (alışveriş yapmak gibi), günlük aktivitelerine eşlik etmek veya motivasyon vermek gibi konularda yardım sunabilirsiniz.

8.Parkinson hakkında farkındalık yaratmanın en iyi yolu nedir?

Farkındalık yaratmanın en iyi yollarından biri toplumda bilgilendirici etkinlikler düzenlemek veya sosyal medya gibi platformlarda paylaşımlar yapmaktır.

9.Parkison tanısının konulması için hangi testler yapılır?

Genellikle fiziki muayene yapıldıktan sonra kan testleri, manyetik rezonans görüntüleme (MRG) veya pozitron emisyon tomografisi (PET) tarzında görüntüleme testleri istenebilir.