Parapleji ve Tetrapleji Hastalarında Yaşam Kalitesini Artırma Yöntemleri

Sıklıkla birbirleriyle karıştırılan ve benzer yönleri olsa da iki farklı durum olan Parapleji ve Tetrapleji, çeşitli sebeplerle ortaya çıkan nörolojik tablolardır. Tedavisi zorlu ve uzun süren bu rahatsızlıkları detaylı bir şekilde yazımızın devamında açıklayacağız.

Parapleji ve Tetrapleji Nedir? Farkları Nelerdir?

Parapleji, çeşitli sebepler sonucu omuriliğin hasar alması ile ortaya çıkan; vücudun alt yarısının felci görülen ciddi bir nörolojik tablodur. Genelde belden aşağısı etkilenir ve üst vücut normal hareket yeteneğini korur.

Tetrapleji ise aynı şekilde omuriliğin hasar alması ile ortaya çıkar. Ancak tetraplejide hasar daha yüksek segmentlerde oluşur ve boyundan aşağısı tamamen felç olur. İki durum da oldukça ciddi ve zor tedavi edilen tablolardır.

Parapleji ve Tetrapleji : Farkları Nelerdir?

Parapleji, Tetraplejiye göre daha basit bir tablodur. Paraplejide vücudun sadece alt kısmı felç olurken, tetraplejide eller, kollar, bacaklar dahil olarak boyundan aşağısı felç geçirir.

Parapleji ve Tetrapleji Neden Oluşur?

Parapleji ve tetrapleji oluşumunda birçok faktör bulunmaktadır. Bu risk faktörlerinden bazılarını şöyle sıralayabiliriz:

• Omurgada Kırıklar: Omurgada oluşan kırıklar nedeniyle omurilik hasar alabilir.
  • Düşme: Yüksekten düşme, çarpma gibi sebeplerle omurilik hasar alabilir.
  • Trafik kazaları: Omurilik yaralanmalarının birçoğu trafik kazası gibi travmatik sebeplerdir
  • Tümörler: Omurgada bulunan tümörler sebebi ile omurilik felci görülebilir
  • Virüsler: Bazı virüs çeşitleri omurilik felcine yol açabilmektedir.

Parapleji ve Tetraplejide Belirtiler Nelerdir?

Vücudun alt yarısının felci olarak adlandırılan Paraplejide, kas güçsüzlüğü veya tamamen kas gücü kaybı, bölgesel veya tamamen his kayıpları, motor duyuda kayıplar, mesane ve bağırsak fonksiyonlarında bozulmalar görülmektedir. Tetraplejide ise bu belirtilere ek olarak daha ciddi problemlerle karşılaşılabilir. Hasarın yerine ve derecesine göre solunum kasları gibi hayati organların çalışmaması, oturma, ayakta durma gibi günlük aktivitelerin yapılamaması; el ve kolların kullanılamaması hatta hasara bağlı olarak ölümle sonuçlanabilir.

Parapleji veya Tetrapleji Tanısı Nasıl Koyulur?

İkisi için de tanı koyulurken hastanın hikayesi, fiziksel ve nörolojik muayenesi önem taşır. Bu değerlendirmelere ek olarak hastanın MRI, BT görüntülemeleri ile kesin tanı koymak mümkündür.

Parapleji Tedavisinde Fizyoterapinin Rolü Nedir ?

Parapleji, omurilikte oluşan hasar sonucu vücudun alt yarısının felci olarak adlandırılır. Bu durumda kaybedilen duyusal ve motor fonksiyonları kazanımı için Fizyoterapi büyük önem taşır. Çeşitli egzersizler ile hastanın azalan kas gücü arttırılmaya, dengesi tekrar sağlanmaya, kısalan kaslarındaki kısalıklar giderilmeye ve hastanın yürüyüşü düzeltilmeye çalışılır. Bu nedenle parapleji sonrasında Fizyoterapi tedavinin vazgeçilmez bir parçasıdır.

Tetrapleji Hastalarında Hareket Kabiliyetini Geliştirme

Tetrapelji omurilikteki hasar sonucunda vücudun boyundan aşağısında oluşan felç durumudur. Tetraplejide kaybedilen hareket kabiliyetini geri getirmek ya da geliştirmek için çeşitli egzersizler yapılabilir. Kas gücünü kazandırmak için kuvvet egzersizleri, dengeyi geliştirmek için denge egzersizleri, kaybedilen ince motor beceriler için ergoterapi egzersizleri uygulanabilir.

Parapleji ve Tetrapleji Sonrası Rehabilitasyon Süreci

Omurilik hasarı sonucu ortaya çıkan Parapleji ve Tetraplejide rehabilitasyon süreci oldukça zorlu ve uzun sürelidir. Hasarın yerine veya derecesine bağlı olarak ortaya çıkan tablo da farklılık gösterecektir. Fiziksel semptomlar için Fizyoterapi, Ergoterapi gibi bilimlerden yararlanıldığı kadar psikososyal destek için de psikolojik destek almak önemlidir.

Günlük Hayatta Parapleji ve Tetrapleji ile Baş Etme Yöntemleri

Her iki durumda da yürüme, ayakta durma, oturma gibi kaba motor becerilerin bile etkilendiğini düşündüğümüzde aslında iki durum da günlük hayatı oldukça ciddi bir şekilde olumsuz etkilemektedir. Fizyoterapiye ek olarak kişinin evde egzersizlerine devam etmesi tedavi sürecini hızlandıracağı gibi, ergonomik düzenlemeler ile kişinin günlük hayatı kolaylaştırılabilir.

Sosyal Yaşamda Parapleji/Tetraplegi Hastalarının Karşılaştığı Zorluklar

Parapleji ve Tetrapleji omurilik hasarı ile ortaya çıkan ciddi bir nörolojik tablodur. Bu nörolojik tablo sonucunda hastaların iş bulması ya da elindeki işine tutunması zorlaşabilir. Sosyal hayatta dışlanmalar yaşanabilir ve günlük hayat onlar için zorlaşabilir. Fiziksel olarak güçlenmenin yanında kişinin mental olarak da güçlenmesi önemlidir ve bu nedenle bütüncül bir yaklaşımla psikososyal destek verilmesine de önem verilmelidir.

Merkezimizin Farkı

Parapleji ve Tetrapleji oldukça dikkatli ve yoğun bir tedavi gerektiren, kişiler ve aileleri için zorlu bir süreç içeren bir nörolojik durumdur. Hastaların bu dönemde psikolojik olarak da desteğe ihtiyacı olduğunu biliyor ve bu yüzden bireysel ve bütüncül tedaviyi savunuyoruz.

SIKÇA SORULAN SORULAR

Parapleji ve Tetrapleji arasındaki fark nedir ?

Parapleji de Tetrapleji de omurilikte oluşan hasar sonucu ortaya çıkan tablolardır. Ancak temel fark paraplejide vücudun sadece alt yarısı hasar alıp felç olurken, tetraplejide boyundan aşağısı hasarlanır.

Parapleji ve Tetrapleji nasıl ortaya çıkar ?

İki durum da trafik kazası, düşme, ateşli silah yaralanması, tümör gibi nedenlerle omuriliğin hasar almasıyla ortaya çıkar ve oldukça ciddi tablolardır.

Parapleji ve Tetrapleji tanısı nasıl konur ?

Parapleji ve Tetrapleji tanısı koyulurken kişinin hikayesi kadar fiziki ve nörolojik muayenesi de önemlidir. Aynı zamanda MRI, BT gibi görüntülemeler kullanılabilir.

Parapleji ve Tetrapleji tedavisi nasıl olur?

İkisinin de tedavisinde ana tedavi Fizyoterapidir. Bu tedavilere ek olarak ergoterapi, dil-konuşma terapistleri, beslenme  uzmanları ve psikologlar da rol alabilir.

Parapleji ve Tetrapleji tedavisinde teknolojinin rolü nedir ?

Günümüzde teknoloji birçok hastalığın tedavisinde aktif olarak kullanılmaktadır. Sanal gerçeklik, elektroterapi, denir cihazları gibi birçok teknolojik cihaz ile Parapleji ve Tetrapleji tedavisinde fayda sağlanabilir.

Parapleji ve Tetrapleji hastaları için destek nasıl sağlanabilir ?

Bu tür nörolojik hastalıklarda kişi ve ailesi oldukça ciddi şekilde olumsuz etkilenir. Bu nedenle bu tür hastalar ve aileleri için sosyal destek grupları oluşturulabilir. Ya da psikolojik ve sosyal destek sağlanabilir. Parapleji ve Tetrapleji ciddi nörolojik tablolardır ve kişinin yardım alması tedaviyi olumlu etkileyecektir.

Parapleji ve Tetrapleji olan kişilerin aileleri ne yapmalıdır ?

Bu iki durum da ciddi psikolojik olumsuzluklara yol açabilir. Kişi kadar ailesinin de etkilendiği bu durumda aile eğitimine ve psikolojik desteğine önem vermek gerekir.

Bize Ulaşın

Her hasta özeldir ve her hastanın tedavi süreci de özeldir. Bu nedenle her hastanın bireysel olarak değerlendirilmesi ve özel programlara ihtiyacı vardır.

Parapleji ve Tetrapleji tedavisi hakkında bilgi almak için bize web sitemiz ya da telefon numaramız üzerinden ulaşabilirsiniz. Sağlıklı günler dileriz!