Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları

Sık sık spor müsabakalarında adını duyduğumuz, dizin en önemli yapılarından biri olan Ön Çapraz Bağlar’ın yaralanması ile dizde çok ciddi sorunlar açığa çıkmaktadır. Ağrı, hareket kaybı, instabilite gibi birçok semptomla hayatı zorlaştıran Ön Çapraz Bağ yaralanmaları tedavi edilmediği takdirde sadece yürümeyi değil dizin tüm hareketlerinde sıkıntılar yaratmaya başlar. Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları neden olur? Nasıl tedavi edilir ? Ameliyat zorunlu mudur ? Bu tür tüm sorularınızın cevapları için yazımızın devamını okuyabilirsiniz.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Nedir?

Çoğu insanın tek bir bağ olarak düşündüğü, dizin hareketinde temel etkenlerden biri olan Ön Çapraz Bağlar; tibianın (kaval kemiği) femur (uyluk kemiği) önüne kaymasını engelleyerek dizin stabilitesini sağlar.

Dizin içinde çapraz olarak uzanan bağlardan biri olan Ön Çapraz Bağların yaralanması sonucunda tibia öne doğru kaymaya başlar ve dizin stabilitesi bozulur. Her zaman tam kopuk olmasa da küçük hasarlar bile dizde büyük sorunlara yol açabilir. Bu nedenle en kısa sürede tedavi edilmesi gerekir.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Neden olur?

Futbol gibi temas sporlarında sıkça adı duyulan Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları, genelde ani dönme hareketi, aniden durma veya ayak yerde dururken vücudun rotasyonu sonucu ters hareketlerde ortaya çıkabilmektedir.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları ve Risk Faktörleri:

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları için birçok risk faktörü bulunmakla birlikte temel risk faktörü ve nedenleri şöyle sıralayabiliriz:

• Dizin ani hareketleri: Dizde ani dönme, yön değiştirme hareketleri Ön Çapraz Bağlarda ciddi hasara sebep olabilmektedir.
  • Ani durma: Aniden durma hareketi Ön Çapraz Bağlarda yaralanma veya yırtılmaya sebep olabilmektedir
  • Dize direkt temas ve darbe: Dize alınan direkt darbe ve travmalar Ön Çapraz Bağlarda hasara sebep olabilmektedir.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Neden Kadınlarda Daha Sık Görülür ?

Kadın sporcularda Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları erkeklere göre daha sık görülmektedir. Nedeni kesin olarak bilinmeyen bu durumun Östrojen hormonu seviyesinin fazlalılığı ve anatomik değişikliklerden kaynaklandığı düşünülmektedir.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Belirtileri Nelerdir?

Genelde Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında kopma durumunda şiddetli bir ses duyulabilmektedir. Tam bir kopma olmadığı durumlarda ise Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarının belirtilerini şöyle sıralayabiliriz:

• Ağrı: Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında dizde şiddetli ağrı görülmektedir.
  • Kısıtlılık: Diz ekleminde kısıtlılıklar görülebilmektedir
  • Hareket kaybı: Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrası diz ekleminde hareket kaybı görülmektedir
  • Yürüme bozukluğu: Diz ekleminde oluşan sorunlar sebebiyle yürümede bozukluklar oluşabilir
  • Dizde boşalma hissi: Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında dizde bir güvensizlik ve boşalma hissi oluşmaktadır

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları : Teşhis ve Tanı

Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarının teşhisinde ilk yöntem hastanın semptomlarını dinlemek ve fiziki muayenedir. Ön Çapraz Bağlara özel ortopedik testler yapılır ve bazen cevap almak için bu yöntemler yeterli olmaktadır. Ancak ağrının çok olduğu, eklemin testlere yanıt vermediği durumlarda Röntgen, MRI görüntüleme gibi teknikler kullanılarak kesin tanı koyulabilir.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları ve Evreleme

Genelde üç evrede incelenen Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları evreleri şöyledir:

• Evre 1 : İlk evredir ve bağda hafif bir hasar vardır. Bir yırtık ya da kopuk mevcut değildir.
  • Evre 2 : Artık kısmi bir yırtıktan söz edilebilir ancak bağ tamamen kopmamıştır.
  • Evre 3 : Bağ bütünlüğü bozulmuş ve tam kopma mevcuttur.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları ve Tedavi

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları her zaman cerrahi tedavi istemese de istirahat ve fizik tedavi isteyen yaralanmalardır. Cerrahi uygulama olsa da olmasa da merkezimizde Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon hizmeti alarak Ön Çapraz Bağ Yaralanması nedeniyle oluşan ağrılarınıza veda edebilirsiniz.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Sonrası Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Süreci

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında istirahat ve konservatif tedavilerin önemi büyüktür. Cerrahi olmadığı durumlarda uyguladığımız tedavi hizmetlerimizi şöyle sıralayabiliriz:

• Egzersiz tedavisi: Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları ciddi ağrı ve bacaklarda güçsüzlüğe sebep olan yaralanmalardır. Bağın iyileşmesini desteklemek ve tekrar yaralanmasını önlemek için bacak ve uyluk kaslarının güçlendirilmesi, kısalan kasların ise gerilmesi gerekir. Bu nedenle merkezimizde güçlendirme ve germe egzersizlerini tedavi programlarımıza ekliyoruz.
  • Fizik Tedavi ajanları: Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında şiddetli ağrı görülmektedir. Ağrıyı azaltmak için fizik tedavi ajanlarından yaralanmaktayız
  • Denge egzersizleri: Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında dizin mekaniğinin zarar görmesi sebebiyle denge kaybı görülebilir. Bu nedenle tedavi programına denge ve koordinasyon egzersizleri de eklenmelidir.
  • Elektroterapi: Ağrı ve güçsüzlük gibi semptomların azaltılması için TENS ve NMES gibi elektroterapi yöntemlerinden yararlanılabilir.
  • Propriyosepsiyon çalışmaları: Uzaydaki konumumuzu algılayan hissimiz olarak bilinen propriyosepsiyon yaralanmalar sonucunda bozulur. Bu nedenle tedavi devam ederken propriyosepsiyon duyusunu da geliştirmek gerekir.
  • Alternatif tedavi yöntemleri: Masaj, kuru iğneleme gibi yöntemler alternatif tedaviler olarak ağrı ve iyileşme sürecinin yönetiminde kullanılabilir.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları : Cerrahi Tedaviler

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında bazı durumlarda cerrahi seçenek düşünülebilir. Özellikle yırtık ve kopuk durumlarında cerrahi uygulanması gerekir. Bağın dikilmesi için açık ameliyat yapılabildiği gibi günümüzde artroskopik yöntemlerle de dikim uygulanabilmektedir.

Dikilemeyecek durumda olan bağlar için ise vücudun belirli bölgelerinden dize greft (ekleme) yapılabilmektedir.

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Nasıl Önlenebilir?

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları genelde ani ve ters hareketler sonucu oluşabilmektedir. Kişinin düzgün ısınması, dikkatli hareket etmesi, aşırı strese maruz kalmaması ve düzenli beslenmesi Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarına karşı dizi koruyabilmektedir.

Merkezimizin Farkı

Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak yıllardır ortopedik vakalarda ve Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları tedavisinde öncü merkezlerden biri olarak hizmet vermekteyiz. Her hastanın yaralanma süreci, tedavisi ve vücut anatomisi farklıdır. Bu nedenle her hastanın bireysel olarak değerlendirmesini yapıyor ve onlara özel tedavi programları çiziyoruz.

Bize ulaşın!

Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları tedavisinde uzman ekibimizle hizmetinizdeyiz. Detaylı bilgi ve randevu işlemleri için web sitemiz ya da telefon numaramız üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz. Sağlıklı günler dileriz!

SIKÇA SORULAN SORULAR

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında Ne Zaman Cerrahi Gerekir ?

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları her zaman cerrahi müdahale gerekmez. Yırtıklar ve tam kopuklarda kişinin diz mekaniği tamamen bozulacağından cerrahi zorunlu hale gelmektedir.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında ağrı olur mu ?

Evet, Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında ciddi ağrı hissedilmektedir.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları her zaman ciddi midir ?

Her yaralanma ciddi değildir ancak tedavi edilmediği takdirde ilerleme kaçınılmazdır. Bu nedenle yaralanma tespitinden hemen sonra tedaviye başlanmalıdır.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Kendiliğinden Geçer mi?

İleri derece olmayan Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları dinlenme ile geçebilmektedir ancak 2 ve 3. Seviye yaralanmalar tedavi ihtiyacı duyar.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında Tedavi Nasıl Yapılır?

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında ileri seviye yaralanmarda cerrahi ve fizik tedavi ile, ciddi olmayan yaralanmalarda ise sadece Fizik Tedavi yeterli olmaktadır.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Ne Kadar Sürede İyileşir ?

Her hastanın yaralanma süreci ve tedavi süreci farklıdır.  Bu nedenle her hastanın iyileşme süreci de farklı olacaktır. Bu süreç hastadan hastaya değişiklik göstereceği için, iyileşme süresi tam olarak söylenemez.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları  sonrası hastalar yürüyebilir mi?

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında yürüme bozuklukları görülebilir ancak tedavi sonrasında hasta eskisi gibi yürüyebilmektedir.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları ağrısı nerede olur ?

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları ağrısı genelde diz içinde ve diz önünde hissedilebilmektedir.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmalarında Ödem Olur mu ?

Evet, yırtık sonucu oluşan kanama diz içinde ödeme ve morluklara sebep olabilmektedir.

-Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları Olanlar Nelere Dikkat Etmeli?

Ön Çapraz Bağ Yaralanmaları sonrasında diz hareketlerine, oturup kalkarken dizi korumaya, ağır kaldırmamaya, koşma zıplama gibi dize stres bindirecek hareketleri yapmamaya özen göstermek gerekir.