İnme ve Yatılı Fizik Tedavi

Günümüzde artan teknoloji, hastalıklar, virüsler, hareketsiz yaşam ve bağımlılıklar sebebi ile inme görülme sıklığında artış yaşanmaktadır. Uzun ve yoğun bir tedavi süreci gerektiren bu nörolojik durum için sizlere bir rehber hazırladık. İnme inmesi nedir ? İnme nasıl tedavi edilir ? Yatılı fizik tedavinin inmede yeri nedir ? Tüm bu sorularınızın cevabı için yazımıza göz atabilirsiniz.

İnme Nedir ?

İnme, beynin bir bölgesinde kanama ya da pıhtı atması sonucu kan akışının kesilmesi ile ortaya çıkan ve beyin hücrelerinin oksijensiz kalarak ölmesine sebep olan nörolojik bir durumdur. Halk arasında inme geçirmek ya da inme inmesi olarak da adlandırılır.

İnme Türleri Nelerdir?

İki türü bulunan inme İskemik İnme ve Hemorajik İnme olarak sınıflandırılır. İskemik inmede beyin damarının tıkanması söz konusu iken hemorajik inmede damar yırtılması sonucu kanama mevcuttur.

İnme Neden Olur?

Yüksek tansiyon, kalp damar hastalıkları ve sigara gibi birçok nedene bağlı olarak ortaya çıkabilen inme, bir damarın tıkanması ya da beyin damarlarında kanama sonucu ortaya çıkabilir ve hayati risk taşıyan bir durumdur.

İnme Belirtileri Nelerdir?

Her insanda farklı belirtilerle ortaya çıkabilen inme için birçok belirti bulunmaktadır. Lütfen aşağıda yazdığımız belirtilerden bir veya birkaç tanesini yaşıyorsanız bir hekime başvurun!

• Şiddetli baş ağrısı: Normal baş ağrısından farklı olarak şiddetli bir şekilde hissedildiği ve çoğu kişinin ağrı sebebiyle dayanamayarak hastaneye başvurmasıyla ortaya çıktığı görülmüştür
  • Konuşmada bozukluklar: İnme geçiren hastalarda konuşma bozuklukları, anlamsız cümle kurma, bazı sesleri çıkaramama veya anlayamama gibi belirtiler görülmektedir
  • Kas gücünde zayıflama: İnme sonrasında sinirsel iletim bozukluklarına bağlı olarak kas gücü ve fonksiyonunda kayıplar görülmesi normaldir
  • Görme sorunları: İnme geçiren hastalarda görmede bulanıklık, çift görme ya da görememe gibi belirtiler ortaya çıkabilmektedir
  • Baş dönmesi: İnme sürecinde baş dönmesi görülebilmektedir
  • Denge kaybı: İnme sonrasında denge ve koordinasyon kaybı en temel belirtilerdendir
  • Yüz felci ve asimetri: İnme sonrasında bazı hastalarda yüz felci ya da yüzde asimetriler görülebilir ve mimik kasları fonksiyonunu kaybedebilir

İnme İçin Risk Faktörleri Nelerdir?

İnme için birçok risk faktörü bilinmekle birlikte sizler için en temel risk faktörlerini sıralıyoruz:

• Yaş : İnme için en temel risk faktörlerinden biridir. Yaş ilerledikçe inme görülme riski artar
  • Kalp ve damar hastalıkları: Düzensiz dolaşım ve ritim inme riskini arttırmaktadır
  • Şeker (Diyabet): Şeker hastalığı en önemli risk faktörlerinden biridir ve yüksek şeker inme riskini arttırmaktadır
  • Yüksek kolesterol: Yüksek kolesterol nedeniyle damar tıkanıklıkları artar ve inme riski yükselir
  • Yüksek tansiyon: Ülkemizde inme risklerinin başında bulunan hipertansiyon, yüksek kan basıncı nedeniyle inmeyi tetikleyebilir
  • Obezite: Fazla kilolar ve yağlanma damar tıkanıklığına ve inmeye sebep olabilir
  • Sigara kullanımı: Sigara kalp ve damar sorunlarına bu nedenle de inmeye sebep olabilmektedir

İnme Tanısı Nasıl Koyulur?

İnme hastalığında kesin bir tanı yöntemi olmamakla birlikte genelde hastanın ve yakınlarının hikayesi teşhis için yeterlidir. Hasta şikayetleri, nörolojik muayene ve gerekli durumla MRI, BT gibi görüntüleme yöntemleri ile teşhis edilebilmektedir.

İnme ve Tedavisi

İnmede Cerrahi Tedavi

Beyin kanaması, damar tıkanıklığı gibi sebeplere bağlı olarak ortaya çıkabilen İnmede, hayati değerlerin normale dönebilmesi için cerrahi müdahale gerekebilir. Pıhtının çıkarılması, kanamanın durdurulması gibi sebeplerle yapılan bu cerrahi müdahale sonrasında yoğun bakım süreci ve uzun bir Fizik Tedavi Süreci gerekmektedir.

İnmede Fizik Tedavi ve Rehabilitasyonun Önemi

İnme sürecinde yoğun bir rehabilitasyon hizmeti almak gereklidir. Hastanın şikayetleri doğrultusunda verdiğimiz bu hizmetlerden Fizik Tedavi adına yaptığımız bazı çalışmalar şöyledir:

Egzersiz Tedavisi: Kas kaybı ve kas güçsüzlüğü nedeniyle egzersiz tedavisi inme rehabilitasyonunda oldukça önemlidir. Hastanın kaybettiği kuvveti ve fonksiyonu tekrar kazanabilmesi için bireysel olarak egzersiz programları hazırlanmalıdır.

Esneklik ve Germe Çalışmaları: Kısalan ve sertleşmiş kaslar için düzenli olarak germeler yapılmalı ve hastanın uzuvlarının esnekliğini kaybetmemesi sağlanmalıdır

Denge ve Koordinasyon Egzersizleri: İnme sonrasında çoğu hasta denge ve koordinasyon problemleri yaşamaktadır. Bu nedenle hastaların tedavi programlarına denge çalışmaları eklenmelidir.

Fizik Tedavi Cihazları: Ultrason, magnetoterapi gibi birçok son teknoloji cihaz inme tedavisinde çeşitli şikayetlerin tedavisinde kullanılabilmektedir.

Elektroterapi: Hastaların ağrıları için TENS, kas güçsüzlükleri için NMES gibi elektrik akımları tedaviyi desteklemek için kullanılmaktadır.

Sanal Gerçeklik Uygulamaları: İnme süreci yoğun ve uzun geçen bir süreçtir. Hastaların tedavilerini biraz daha eğlenceli ve interaktif hale getirmek için sanal gerçeklik yöntemleri kullanılabilir

İnmede Ergoterapinin Önemi

İnme sonrasında birçok hastada inme ve kaba motor becerilerde etkilenme görülebilir. Özellikle ince motor becerilerde ciddi kayıplar görülen bu süreçte Ergoterapi seansları ile İnce Motor beceriler tekrar kazanılabilir ve geliştirilebilir.

İnmede Yutma ve  Konuşma Terapisinin Önemi

İnme yutma ve konuşma becerilerini olumsuz etkiler. Hastalar yutma ve konuşmada zorluk yaşayabilmektedir. Bu nedenle egzersiz tedavilerinin yanında bütüncül bir yaklaşım izlenmeli ve yutma ve konuşma becerilerinin tekrar kazanılması için çalışılmalıdır.

İnmede Robotik Rehabilitasyonun Önemi

İnme sonrasında yürüme bozuklukları sıklıkla görülmektedir. Hastaların yetersiz kas gücü veya çeşitli sebeplerle aktif olarak yürüyemediği durumlarda Robotik Yürüme Cihazı ya da diğer adıyla Yürüme Robotu kullanılarak yürümesi sağlanabilir ve geliştirilebilir.

Yatılı Fizik Tedavinin İnmede Avantajları Nelerdir?

İnme uzun bir tedavi süreci isteyen, yoğun takip gerektiren bir nörolojik durumdur. Hayati değerlerin değişebileceği, komplikasyon ve düşmelerin görülebileceği bu süreçte hastanede yatılı fizik tedavi büyük bir avantajdır. Normal fizik tedaviden daha fazla seans sayısına ve daha yoğun tedavi içeren bu hizmette, hastalar sadece fizik tedavi olarak değil 7/24 hekim ve hemşireler tarafından takip edilerek olası bir komplikasyon da önlenmeye çalışılır. Hastanın kas gücü, sinirsel iletim bozuklukları yanında ince motor becerileri, yürümesi, dengesi, beslenmesi, mental sağlığı gibi birçok alanı da kapsayan yatılı fizik tedavi bütüncül ve avantajlı bir tedavi yaklaşımıdır.

Merkezimizin İnme Tedavisinde Farkı

Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak bireysel ve bütüncül tedavinin önemini biliyor ve vurguluyoruz. Her hastanın semptomlarının ve tedavi sürecinin farklı olduğunu biliyor ve bu nedenle her hastamıza bireysel ve özel tedavi programları çiziyoruz.

Ayrıca inmenin birçok alanda takip edilmesi gereken bir durum olduğunu biliyor ve hastalarımız ve ailelerini her anlamda destekliyoruz.

Bize ulaşın!

İnme sürecinin her hasta için zor ve uzun bir süreç olduğunu biliyoruz. Bu yüzden Robotik Rehabilitasyon Merkezi olarak uzman ve deneyimli hekimlerimiz, fizyoterapistlerimiz ve sağlık kadromuz ile sizlerin hizmetindeyiz. İnme tedavilerimiz ve yatılı fizik tedavi hizmetlerimiz hakkında bilgi almak için web sitemiz ya da telefon numaramızdan bize ulaşabilirsiniz!

SIKÇA SORULAN SORULAR

İnme önlenebilir mi?

İnme için bilinen birçok risk faktörü bulunmaktadır. Hareketsiz yaşam, tansiyon, şeker, sigara gibi sebepleri bulunan İnmeyi önlemek için bu risk faktörlerini ortadan kaldırmak sizi inmeye karşı koruyabilir.

İnme sonrası nelere dikkat etmek gerekir?

İnme uzun bir tedavi süreci gerektiren nörolojik bir durumdur. İnme sonrasında hastanın bakıma ihtiyacı olabilir ve iyi bir tedaviye ihtiyacı vardır. İnme sonrasında zaman kaybetmeden fizik tedavi sürecine başlanmalıdır.

İnme iyileşir mi?

İnme büyük ölçüde iyileşebilen bir hastalıktır. Yoğun fizik tedavi hizmeti ile inmenin ortaya çıkardığı çoğu şikayet azaltılabilir.

İnme sonrası hasta yürüyebilir mi?

Evet. Çoğu hastanın iyi bir fizik tedavi ile yürüyebildiği görülmüştür

İnmede ameliyat gerekir mi?

Bazı hastalarda beyin kanamasının durdurulması veya pıhtının çıkarılması için ameliyat gerekebilmektedir

Kısmi felç nedir?

Kısmi felç vücudun tamamının tam anlamıyla felç olmaması demektir. Kas güçsüzlüğünün veya güç kaybının görülebildiği bu durumlarda tam bir paralizi durumu yoktur.

İnme geçiren kişi konuşabilir mi?

İnme sonrasında birçok hastada konuşma bozuklukları görülebilmektedir. Bu sorunlara ek olarak yutma bozuklukları da eklenebilir. Bu nedenle inme sonrasında hastaların tedavi programlarına yutma ve konuşma terapileri de eklenmeli ve tam bir tedavi programı çizilmelidir.

İnmede tüm vücut felç mi olur?

Hayır. Etkilenen bölgeye bağlı olarak belirli vücut bölümlerinde felç görülmektedir.

Sigara inmeye sebep olur mu?

Sigara içmenin kalp ve damar hastalıklarına yol açtığı; damar tıkanıklıklarının da pıhtıya yol açabileceği unutulmamalıdır. Bu nedenle sigara içmek inme risk faktörlerinden biridir.

İnme sonrası his kaybı olur mu?

Felcin yaşandığı ve etkilenen bölgeye bağlı olarak his ve duyu kayıpları görülebilmektedir. Bu nedenle tedavi sürecine duyu çalışmaları da eklenmelidir.

İnmeye hangi tıp alanı bakar ?

İnmeli hastalar genelde acil servise getirilir. Birçok hekim inmeli hastayı takip etse de inme nörolojinin alanına girmektedir.