Brakial Pleksus Yaralanmalarında Erken Müdahalenin Önemi

Brakial Pleksus yaralanmaları çoğunlukla çocuklarda görülen, genelde doğum kaynaklı ortaya çıkan ancak yetişkinlikte de zaman zaman görülebilen nörolojik bir problemdir. Brakial Pleksus sinir ağının hasar alması ile ortaya çıkan bu tabloda omuz ve kolun hareketi ciddi anlamda kısıtlanabilir. Peki nedir bu Brakial Pleksus ? Nasıl tedavi edilir ? Sorularınızın cevapları için yazımızın devamına göz atabilirsiniz.

Brakial Pleksus Sinir Ağının Anatomisi

Brakial Pleksus, boyun bölgesinden omuza doğru yayılan; C5-T1 arası sinir köklerinin oluşturduğu bir sinir ağıdır. Köklerin dağılımına göre dallara ayrılan bu sinir ağında C5-C6 üst dalı, C7 orta dalı ve C8-T1 alt dalı oluşturmaktadır. Bu sinir ağının hasar alması ile ise ciddi sorunlar ortaya çıkmaktadır.

Brakial Pleksus Yaralanması Nedir?

Brakial Pleksus boyundan koltukaltına uzanan büyük bir sinir ağıdır. Bu sinir ağındaki yaralanma sonucu ortaya çıkan tabloya ise Brakial Pleksus yaralanması ya da Brakial Pleksus hasarı denir. Bu yaralanma sonucu kolun, dirseğin ya da elin fonksiyonlarında bozulmalar görülebilir.

Brakial Pleksus Yaralanması Neden olur?

Brakial Pleksus yaralanmaları en sık doğum sırasında gerçekleşir. Birçok sebebe bağlı olarak yetişkinlik sırasında bile ortaya çıkabilen bu yaralanmalar için birçok sebep ve risk faktörü bulunmaktadır:

• Doğum sırasında gerçekleşen Brakial Pleksus yaralanmaları: Brakial Pleksus yaralanmaları en sık doğum sırasında gerçekleşir. Fazla kilolu bebekler, uzayan doğum, zor doğum, doğum sırasında forseps kullanımı, bebeğin çıkarılırken kolunun sıkışması gibi sebepler genelde Brakial Pleksus için doğum sırasında gerçekleşen hasarlardır.
  • Anne kaynaklı anatomik sorunlar: Anneden kaynaklı sebeplerde ıkınamama, anatomik darlıklar, doğumun gerçekleşememesi gibi sorunlar Brakial Pleksus yaralanmasına sebep olabilir
  • Sinir problemleri: Sinirlerde hasar görülmesi, darbe, kopma gibi olaylar sonucunda sinir etkisiz hale gelmesi de bu sebeplerdendir.

Brakial Pleksus Yaralanmalarında Belirtiler Nelerdir?

Genelde doğumsal sebeple oluşan Brakial Pleksus, yetişkinlik çağında da oluşabilmektedir. Brakial Pleksus yaralanmasında belirtiler şöyle sıralanabilir:

• Ağrı: Omuz ve kol bölgesinde hissedilen ağrı, acı
  • Güç kaybı: Sinirlerdeki sorun sebebiyle kas gücünün azalması ya da tamamen kolun bazı kaslarında fonksiyon kaybı ve felç
  • Uyuşma: Kol ve elde his kaybı, karıncalanma, uyuşma hissi oluşması veya tamamen hissizlik
  • Kısıtlılık: Sinirlerin etkisiz hale gelmesiyle eklemlerde hareket kısıtlığı ve kasta fonksiyon kaybı görülür

Brakial Pleksus ve Türleri

Brakial Pleksusta tutulumun yerine ve derecesine göre farklı tipler ortaya çıkabilmektedir. Bu tipleri şöyle sıralayabiliriz:

• Erb-Duchenne Felci: Genelde bahşiş isteme pozisyonu olarak bilinen, omuzun kalkması ve dönmesini etkileyen ve en sık görülen Brakial Pleksus yaralanma tipidir. Üst dalın tutulumu ile ortaya çıkar.
  • Klumpke Felci: Nadir görülen bir çeşididir. El ciddi anlamda etkilenir ve pençe el deformitesi ortaya çıkar. Alt dalın tutulumu sonucu ortaya çıkar.
  • Erb-Klumpke Felci: Tam tutulum olan Brakial Pleksus yaralanmasıdır. Kol-dirsek-el hepsi etkilenebilir ve tüm dalların tutulumuyla ortaya çıkar.

Brakial Pleksus Yaralanmalarında Tanı Nasıl Koyulur ?

Brakial Pleksusta tanı koyulurlen hasta hikayesi önemlidir. Hastanın semptomları incelenir, detaylı bir fiziki ve nörolojik muayene yapılır.

Aynı zamanda MRI görüntüleme ve EMG gibi teknikler hasarın yeri ve derecesi hakkında da detaylı bilgi verecektir.

Sinir Yaralanmalarında Erken Tanının Önemi

Brakial Pleksus, boyundan omza doğru uzanan büyük bir sinir ağıdır ve bu bölgede oluşan yaralanma sonucu kolun hareketleri olumsuz etkilenir. Genelde bu yaralanmalar doğum sırasında veya doğumdan hemen sonra gelişmekte olup kol hasar alır.

Sinir yaralanması sonrası tedavi ne kadar çabuk başlanırsa iyileşme o kadar kolay olmaktadır. Eğer alınan hasar erken tanı alabilirse, tedavi de bir o kadar erken başlanacak ve sinirde kalabilecek hasar riski en aza indirilebilecektir.

Brakial Pleksus Yaralanmalarında Erken Müdahalenin Önemi

Sinir yaralanmalarında erken tanı ve müdahale, tedaviye erken başlanması ile birlikte hasar kalma riskini en aza indirir. Brakial pleksus yaralanmalarında erken müdahale, hasarlı sinirlere yönelik uygun fizyoterapi programlarının başlatılmasını sağlayarak hastanın iyileşme sürecini hızlandırır ve daha çabuk iyileşme sağlanır.

Brakial Pleksus Hasarlarında Rehabilitasyonun Önemi

Brakial Pleksus yaralanmaları sadece Fizik Tedavi ile değil aynı zamanda Ergoterapi gibi diğer tedavi yöntemlerinin de kullanıldığı geniş bir rehabilitasyon ister. Kolun ince motor becerileri etkileneceğinden Ergoterapi bu yaralanmalarda oldukça önemli bir tedavi seçeneğidir.

Brakial Pleksus Yaralanmalarında Fiziksel Terapinin Rolü

Fiziksel terapi, brakial pleksus yaralanmaları sonrasında kas gücünü arttırma, kolun kaybedilen eklem açıklığını kazanma, kaybedilen fonksiyonların kazanılması gibi birçok amaç için Brakial pleksus tedavisinde önemli rol oynar.

Sinir Yaralanmaları Sonrası İyileşme Sürecini Hızlandırma Yolları

Sinir yaralanmalarında en önemli faktör yaralanmanın erken teşhisi ve erken tedaviye başlamaktır. Sinir yaralanması sonrası düzenli egzersizler, düzenli ergoterapi tedavileri kolun ve elin kaybedilen fonksiyonlarını geri kazandıracaktır.

Merkezimizin Farkı

Brakial Pleksus yaralanmaları çoğunlukla doğum sonrası ya da sırasında bebeklerde görülse de yetişkinlik çağında da görülebilmektedir. Doğumdaki hatalar ve aksilikler sonucu artan risk hem annenin hem de bebeğin hayatını tehdit edecektir. Çoğu Brakial Pleksus yaralanması ilk birkaç ay içinde tedavi edilmeye başlanırsa hasarsız bir şekilde iyileşebilmektedir. Erken tanı ve tedavi Brakial Pleksus yaralanmalarında büyük önem taşır.

Her Brakial Pleksus yaralanması farklıdır ve her bebeğin tedavi süreci farklı ilerlemektedir. Bu nedenle Robotik Rehabilitasyon Merkezimizde bireysel tedavinin önemini savunuyor, her hastamızı özel olarak değerlendiriyor ve tedavi ediyoruz.

Bize ulaşın!

Brakial Pleksus yaralanmaları erken tedavi edildiği takdirde hasar bırakmadan iyileşebilir. Bu nedenle geç olmadan Robotik Rehabilitasyon merkezimize ulaşabilir ve Brakial Pleksus yaralanmaları hakkında bilgi alabilirsiniz. Sağlıklı günler dileriz!

SIKÇA SORULAN SORULAR

-Brakial Pleksus yaralanmaları iyileşir mi?

Evet, Brakial Pleksus yaralanmaları iyileşebilir. İyileşmede en önemli faktör erken tanı ve tedavidir. Erken tanı alan ve tedavi edilen yaralanmalar hasar bırakmadan iyileşebilmektedir.

-Brakial Pleksus yaralanmalarında tedavi nasıl olur?

Brakial Pleksus yaralanmalarında tedavi fizik tedavi ile olmaktadır. Ancak sadece fizik tedavi yeterli olmamaktadır. Elin ve kolun motor becerilerinin etkilenmesi durumunda ince motor becerileri geri kazanmak ve kaybedilen fonksiyonlarını kazanmak için ergoterapi de tedavi programına eklenmeli ve düzenli devam edilmelidir.

-Brakial Pleksus yaralanmaları kendiliğinden geçer mi?

Hayır, ne yazık ki Brakial Pleksus yaralanmaları kendiliğinden geçmez. Çocuğun bir an önce tanı alarak fizik tedavi ve ergoterapiye yönlendirilmesi gerekir. Ne kadar çabuk tedaviye başlanırsa o kadar az hasar riski oluşur.

-Brakial Pleksus yaralanmaları sonrası el kullanılabilir mi?

Evet, Brakial Pleksus yaralanmaları sonrası tedavi edilerek el sağlıklı bir şekilde tekrar kullanılabilir.

-Brakial Pleksus yaralanması ağrı yapar mı ?

Evet, Brakial Pleksus yaralanmaları ağrı yapabilen rahatsızlıklardandır. Özellikle kol, dirsek ve elde ağrılar yapabildiği görülmüştür.

-Brakial Pleksus yaralanmalarında uyuşma olur mu ?

Evet, Brakial Pleksus yaralanmalarında uyuşma, karıncalanma gibi hisler omuz, kol ve elde görülebilir.

-Brakial Pleksus yaralanmalarında erken tedavi önemli midir ?

Evet, sinir yaralanmalarında erken tanı ve tedavi büyük önem taşır. Brakial Pleksus yaralanmaları bir sinir yaralanmasıdır ve sinirin iyileşebilmesi, hasar bırakmadan tekrar kolun eski fonksiyonunu kazanabilmesi için erkenden tedaviye başlanması gerekir.