Brakial Pleksus Yaralanmaları

Genelde çocuklarda görülen ancak yetişkinlikte de görülen Brakial Pleksus yaralanmaları, omuz bölgesindeki sinirlerde gerçekleşen ve kolun fonksiyonunu ciddi anlamda kısıtlayan bir yaralanmadır. Peki Brakial Pleksus tam olarak nedir ? Nasıl tedavi edilir ? Bu gibi sorularınızın cevapları için yazımızın devamını okuyabilirsiniz.

Brakial Pleksus ve Anatomisi

Brakial Pleksus, boyundan kola doğru yayılan, omurilikten çıkan sinirlerin C5-T1 köklerinin oluşturduğu büyük bir sinir ağıdır. Bu kollardan gelen C5-C6 kökleri üst dalı, C7’den gelen orta dalı ve C8-T1’den gelenler ise alt dalı oluşturmaktadır.

Brakial Pleksus Yaralanmaları Nedir?

Boyundan koltukaltına yayılan sinir ağının yani Brakial Pleksus ağındaki bir yaralanmayla ortaya çıkan tabloya Brakial Pleksus Yaralanmaları denilir. Kolun ve omzun ana hareketlerinden sorumlu olan Brakial Pleksus’un zarar görmesi ile kolda istenmeyen fonksiyonel bozukluklar ortaya çıkar

Brakial Pleksus Yaralanması Neden olur?

Brakial Pleksus yaralanmaları en sık doğum sırasında gerçekleşir. Birçok sebebe bağlı olarak yetişkinlik sırasında bile ortaya çıkabilen bu yaralanmalar için birçok sebep ve risk faktörü bulunmaktadır:

• Doğum sırasında gerçekleşen Brakial Pleksus yaralanmaları: Brakial Pleksus yaralanmaları en sık doğum sırasında gerçekleşir. Fazla kilolu bebekler, uzayan doğum, zor doğum, doğum sırasında forseps kullanımı, bebeğin çıkarılırken kolunun sıkışması gibi sebepler genelde Brakial Pleksus için doğum sırasında gerçekleşen hasarlardır.
  • Anne kaynaklı anatomik sorunlar: Anneden kaynaklı sebeplerde ıkınamama, anatomik darlıklar, doğumun gerçekleşememesi gibi sorunlar Brakial Pleksus yaralanmasına sebep olabilir
  • Sinir problemleri: Sinirlerde hasar görülmesi, darbe, kopma gibi olaylar sonucunda sinir etkisiz hale gelmesi de bu sebeplerdendir.

Brakial Pleksus Yaralanmalarında Belirtiler Nelerdir?

Genelde çocuğun kolunda ağrı ve hareket kısıtlılıkları ile fark edilen Brakial Pleksus yaralanmalarında belirtiler şöyle sıralanabilir:

• Ağrı: Omuz ve kolda hissedilen ağrı
  • Güç kaybı: Sinirlerdeki sorun sebebiyle kas gücünün azalması ya da tamamen kolun bazı kaslarında fonksiyon kaybı ve felç
  • Uyuşma: Kol ve elde his kaybı, karıncalanma, uyuşma hissi oluşması
  • Kısıtlılık: Sinirlerin etkisiz hale gelmesiyle hareket kısıtlığı ve fonksiyon kaybı görülür

Brakial Pleksus ve Türleri

Brakial Pleksusta tutulumun yerine ve derecesine göre farklı tipler ortaya çıkabilmektedir. Bu tipleri şöyle sıralayabiliriz:

• Erb-Duchenne Felci: Genelde bahşiş isteme pozisyonu olarak bilinen, omuzun kalkması ve dönmesini etkileyen ve en sık görülen Brakial Pleksus yaralanma tipidir. Üst dalın tutulumu ile ortaya çıkar.
  • Klumpke Felci: Nadir görülen bir çeşididir. El ciddi anlamda etkilenir ve pençe el deformitesi ortaya çıkar. Alt dalın tutulumu sonucu ortaya çıkar.
  • Erb-Klumpke Felci: Tam tutulum olan Brakial Pleksus yaralanmasıdır. Kol-dirsek-el hepsi etkilenebilir ve tüm dalların tutulumuyla ortaya çıkar.

Brakial Pleksus Yaralanmalarında Tanı Nasıl Koyulur ?

Her hastalıkta olduğu gibi Brakial Pleksus tanısı koyabilmek için hastanın ve ailesinin öyküsü dinlenir ve hasta detaylı bir fiziki muayeneden geçirilir. Aynı zamanda MRI görüntüleme ve EMG gibi teknikler hasarın yeri ve derecesi hakkında da detaylı bilgi verecektir.

Brakial Pleksus Yaralanması Sonrası Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Süreci

Brakial Pleksus yaralanmaları genelde bebeklerde doğumla görülen ancak yetişkinlikte de ortaya çıkabilen, boyundan omza giden Brakial Pleksus sinir ağında hasar oluşması ile ortaya çıkan, kolun ve elin fonksiyonlarında kayba neden olan bir nörolojik tablodur.

Brakial Pleksus yaralanmalarında uyguladığımız tedavi yöntemlerini sizler için şöyle sıralayabiliriz:

• Egzersiz Tedavisi: Brakial Pleksus yaralanması sonrasında omuz ve kol kaslarında ciddi güçsüzlükler görülebilir. Bu nedenle kol kaslarının güçlendirilmesi gerekir.
  • Fizik Tedavi Cihazları: Çeşitli fizik tedavi cihazları kullanılarak, semptomların rahatlatılması sağlanabilir.
  • Esneklik çalışmaları: Kısalan kaslarda düzenli olarak germe yapılması gerekir
  • Elektroterapi: Tens ve NMES gibi elektrik akımları ile ağrı ve güçsüzlük üzerine çalışılabilir
  • Fonksiyonel Kas Çalışmaları: Kolun fonksiyonlarını tekrar öğretmek amacıyla çalışma yapılabilir
  • Ergoterapi: Elin ince motor becerilerini tekrar kazandırmak için Ergoterapi teknikleri kullanılabilir

Menisküs Yırtığı Nasıl Önlenebilir?

Brakial Pleksus yaralanmaları genelde doğumla birlikte gelen yaralanmalardır. Gereksiz kilo alımından kaçınmak, bebeğin düzenli takibi, doğum sırasında forseps veya vakum kullanmamak Brakial Pleksus yaralanması olması riskini azaltacaktır.

Merkezimizin Farkı

Brakial Pleksus yaralanmaları genelde bebeklerde görülse de diğer yaşlarda da görülebilmektedir. Doğumdaki hatalar ve aksilikler sonucu artan risk hem annenin hem de bebeğin hayatını tehdit edecektir. Çoğu Brakial Pleksus yaralanması ilk birkaç ay içinde tedavi edilmeye başlanırsa hasarsız bir şekilde iyileşebilmektedir.

Her Brakial Pleksus yaralanması farklıdır ve her bebeğin tedavi süreci farklı ilerlemektedir. Bu nedenle merkezimizde bireysel tedavinin önemini savunuyor, her hastamızı özel olarak değerlendiriyor ve tedavi ediyoruz.

Bize ulaşın!

Brakial Pleksus yaralanmaları erken tedavi edildiği takdirde hasar bırakmadan iyileşebilir. Bu nedenle geç olmadan merkezimize ulaşabilir ve Brakial Pleksus yaralanmaları hakkında bilgi alabilirsiniz. Sağlıklı günler dileriz!

SIKÇA SORULAN SORULAR

-Brakial Pleksus yaralanması iyileşebilir mi?

Evet, Brakial Pleksus yaralanmaları erken tedavi edildiği takdirde iyileşebilen yaralanmalardır. Özellikle doğumla oluşan ve hemen tedaviye alınan çocuklarda olumlu sonuçlar alınmıştır.

-Brakial Pleksus yaralanmaları kendiliğinden geçer mi?

Brakial Pleksus yaralanmaları için fizik tedavi alınması gereklidir.

-Brakial Pleksus yaralanmaları tedavisi nasıl yapılır?

Menisküs Yırtıklarında Her Zaman Cerrahi Gerekmemekle Birlikte, Fizik Tedavi Ve Rehabilitasyon İle Tedavi Sağlanabilir. Hastanın Bu Süreçte Düzenli Rehabilitasyon Alması Önemlidir.

-Brakial Pleksus yaralanmaları ne kadar sürede iyileşir ?

Her hasta ve Brakial Pleksus yaralanması farklıdır. Her hastada farklı tedavi süreci işlenmektedir.Bu nedenle her hasta için iyileşme süreci de farklı olacaktır. Bu konuda net bir bilgi vermek mümkün değildir.

-Brakial Pleksus yaralanmaları sonrası kol kullanılabilir mi?

Brakial Pleksus yaralanmaları sonucunda kol-dirsek-el etkilenebilir. Hasarın yerine bağlı olarak, kol hiç etkilenmeyebilir. Bu nedenle sinir hasarının nerede olduğu önemlidir.

-Brakial Pleksus yaralanması ağrısı nerede olur ?

Yaralanmanın yerine bağlı olarak Brakial Pleksus ağrılar omuz ve boyunda hissedilebilir. Kola ve ele de vuran ağrılar görülebilir.

-Brakial Pleksus yaralanmalarında uyuşma olur mu ?

Brakial Pleksus yaralanmaları bir sinir hasarıdır. Hasarın yerine ve şiddetine bağlı olarak kol ve elde uyuşmalar, his kayıpları, karıncalanma hissi görülebilir. Kol tamamen hissini kaybedebilir ya da felç olabilir.

-Brakial Pleksus yaralanmaları belirtileri nelerdir ?

Brakial Pleksus yaralanmaları belirtilerinde en temel belirti ağrı ve hareket kısıtlılığıdır. Ağrıyla birlikte olarak uyuşma, his kaybı, kısıtlılık, karıncalanma, hareket ve fonksiyon kaybı, ince motor becerilerde azalma, felç ve pençe el deformiteleri görülebilmektedir.